Saturday, June 10, 2006

England i fotbolls-VM - en tillbakablick (del 1)

Ibland undrar mina kompisar varför jag blir så pessimistisk inför varje Englandmatch i en stor turneringen. Sanningen är dock enkel: jag vet vad som brukar hända. Förväntan, hopp, positivhet... besvikelse. Första gruppmatchen äger rum om ungefär 13 timmar i skrivande stund. Jag tänkte gå igenom tidigare VM och se hur det gick för England i första matchen. Då så:

  • 2002: England 1 (Campbell 23) Sverige 1 (Alexandersson 58). England spelade så uselt att det inte ens går att beskriva.
  • 1998: England 2 (Shearer 42, Scholes 90) Tunisien 0. Vi vann! Vi vann! Okej, vi fastställde inte resultatet tills den 90:e minuten mot ett blekt Tunisien, men en seger är ändå en seger.
  • 1994: VM inställd p g a brist på intresse.
  • 1990: England 1 (Lineker 8) Irland 1 (Sheedy 72). Den tråkigaste match som någonsin spelats eller kommer att spelas i en VM-turnering. Hoppas jag.
  • 1986: England 0 Portugal 1 (Carlos Manuel 75). England dominerade matchen. Utan att göra mål. Sedan, med 15 minuter kvar...
Hoppas då ni förlåter mig om jag inte har stora förväntningar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home