Sunday, June 04, 2006

Believe? Nej, det kan jag inte.

Mars har en annonskampanj här i England som heter "Believe". Grundtanken är väl att England kan vinna VM, bara om vi alla tror på det. De har tydligen satsat miljontals pund på kampanjen och jag måste erkänna att den är väldigt gripande.

Men kan jag tro på seger? Nej, jag kan inte. Jag vågar inte.

Anledningarna till att jag är så skeptisk är inte bara fotbollsmässiga. Jag tror inte att vi kan vinna för att jag aldrig sett oss vinna. Ja, jag vet att det hände 1966 (just nu är det omöjligt att se på teven i längre än fem minuter utan att få höra någonting om Det Oförglömliga VM-Guldet) men det är inte till stor hjälp for en stackars gosse född -74 och som såg fotbolls-VM för första gången 1982.

Sedan 1982 har jag upplevt massevis med hopp (före turneringarna) och sedan till stor del enorma besvikelser (en enda semifinal). Varje turnering - med undantag för 1994 då man glömde att inbjuda oss - har samma monster. Vi har bästa truppen sedan -66, vi har sett strålande ut i träningslandskampen, vi... blir utslagna i kvarten. Så i år vägrar jag att tro på annat än tre raka förluster.

Som förebild har S:t Georg bytts ut mot S:t Thomas.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home