Sunday, June 04, 2006

Brasilien

Har precis läst en artikel om Ronaldinho som innehåller följande citat:
"...every football-lover with a national stake in the competition will have Brazil as their second team."

Fel. Jag tror inte att alla fotbollsälskare i Argentina kommer att ha grannlandet som sitt "andra" lag. Iallafall så finns det inget land i VM jag hellre skulle se utslaget vid gruppspelet.

Inte att jag har någonting emot Brasilien som land - har aldrig varit där men skulle gärna vilja. Det är bara att jag blir så jäkla trött på alla kommentatorer och journalister som hyllar brassarna som gudar. Visst har de världens bästa spelare i Ronaldinho och anfallare som får folk att dregla, men de är bara elva spelare. Dessutom ser försvaret lite ihåligt ut - Leedsfans har inga goda minnen av Roque Junior, till exempel.

Inför kvartsfinalen Brasilien-England 2002 visade BBC en match från VM 1970, även den mellan England och Brasilien. Och det är 1970 som alla journalister tänker på när de snackar om Brasilien. Det årets lag var förmodligen det bästa laget som någonsin skådats i ett VM. Men - hallå - Pelé och Roberto Carlos spelar inte längre. Årets Brasilien ser bra ut på pappret, men ska vi inte vänta tills de spelar innan vi delar ut pokalen?

Effekten är att vi har en hel generation spelare som har växt upp med tanken att brassarna är övermänskliga varelser som inte går att besegra. Det finns ju undantag, men jag har själv sett alltför många lag spela blekt mot Brasilien, kanske förlamade av äran att vara på samma plan som dessa gudar.

Jag hoppas bara att, om Brasilien nu tar hem guldet, de ska ha förtjänat det.

1 Comments:

Blogger Andy said...

Medans jag skrev detta inlägg vann Brasilien med 4-0 mot Nya Zeeland. De bjöd förmodligen på en riktig sambafest, men det förändrar inte ett dugg inför VM.

8:58 pm  

Post a Comment

<< Home