Thursday, June 22, 2006

Ingen flat-track bully

Jag var engelsklärare i tre år (två år i Helsingfors, ett år i Lund), och då känns det fortfarande som om mitt livs uppgift är att förklara konstiga och nya engelska uttryck för er som inte har engelska som modersmål.

"Flat-track bully" är faktiskt ett uttryck som de flesta av mina landsmän inte känner till. Det beskriver en slagman i cricket som har lätt att briljera mot svagt motstånd i klubbmatcher, men har svårt på den allra högsta nivån.

Enligt min åsikt tillhör Miroslav Klose definitivt den kategorin. Just nu, i alla fall. 2002 gjorde han flera mål i gruppspelet, men i slutstriden räckte han helt enkelt inte till. Ni svenskar som läser det här ska nog hoppas att jag har rätt i.

Jag måste erkänna att jag länge tyckte att även Henrik Larsson var en flat-track bully. Anledningen till det var att han spelade klubbfotboll (och gjorde ungefär 3.128 mål) i skotska ligan. Celtic och Rangers (kanske Hearts istället för Rangers den här säsongen) skulle ju platsa i Premier League, men det finns knappast något annat lag i den ligan som skulle. Jag brukade påstå att 30 mål i skotska ligan motsvarade ca. 7-8 i Premier League.

Men han visade att jag hade fel. Förra månaden mot Arsenal i Champions League-finalen visade han ett otroligt spelsinne och skapade chanserna som ledde till Barcelonas två mål. En bitter Thierry Henry hade inte så mycket gott alls att säga om matchen, domaren, motståndarna osv, men han sa följande om Henke:

"...ibland pratar man om Ronaldinho och Eto'o och sådana spelare, men man behöver prata om den äkte fotbollsspelaren som var skillnaden ikväll, och det var Henrik Larsson."

Ja, jag hade fel. Det händer då och då. Jag önskar bara att han lämnat skotska ligan lite tidigare, bara så att han kunde bevisa hur bra han var.

Men han behövde inte bevisa det genom att göra mål mot England.

Andra bloggar om: , ,

1 Comments:

Blogger Andy said...

Tack, ordis, för snäll kommentar. Måste erkänna att jag inte kände mig så ödmjuk direkt efter matchen...

2:55 am  

Post a Comment

<< Home