Sunday, June 04, 2006

Vi är ju alla överskattade

När jag går in på aftonbladet.se och läser kommentarer från Aftonbladets läsare om Englands lag, uttrycket "världens mest överskattade lag" dyker upp då och då.

Det här kanske stämmer om man läser vissa engelska tidningar. Ja, vi har en ganska bra trupp, och med Rooney skulle vi verkligen vara ett lag att räkna med, men enligt några journalister har vi redan vunnit. Jag brukar inte läsa News Of The World (okej, jag ljuger - jag läser den aldrig), men idag står det förmodligen att gårdagens 6-0 seger mot fotbollsjättarna Jamaica bevisar att vi verkligen är bäst i världen. Vilket är ju skitsnack.

Alltså stämmer det, eller hur? Vi är överskattade, punkt slut.

Men, men, men... jag läste i Aftonbladet häromdagen om resultatet av en online-enkät, där läsarna fick rösta på det lag de trodde skulle vinna fotbolls-VM. Brasilien blev solklar etta, precis som det skulle bli i liknande enkät världen runt. Men tvåa blev... Sverige, med 14,6%. Kan ett lag som förlorade på hemma- och bortaplan mot Kroatien och som gjort ett (ett!) mål det här året verkligen vara andrafavoriter till VM-guld?

Sanningen är ju nej, förstås. Och däri ligger den stora sanningen - att vi är alla skyldiga av att överskatta vårt eget lag - inklusive tidningarna och dess läsare. Vi har mest koll på de lag och spelare vi vill ha koll på. Då minns svenskarna t ex Zlatans mål mot Italien 2004 och kan påstå att han är en världspelare. Vi engelsmän, å andra sidan, minns hans insatser mot Arsenal i Champions League, när man bara märkte att han var på plan när han blev avblåst för offside.

Om man vill läsa mer nyanserade engelska synpunkter, så rekommenderar jag exempelvis The Guardian, där det brukar påstås något i stil med att England kan nå riktigt långt, men att vi förmodligen blir utslagna i kvarten (snittinsats för ett engelskt lag i VM).

Själv läser jag svenska tidningar varje dag online (mest för att kolla om jag borde välja Svensson eller Källström i mitt Fantasy League-lag), men jag har lärt mig att ta det hela med en stor nypa salt.

Eller som Public Enemy mycket riktigt påstod, don't believe the hype.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Om England är mest överskattade, vem är då mest underskattad? Japan? Australien?

Diskutera gärna mer på vårt VM forum, http://www.vm2006.se/forum/

1:31 am  
Blogger Andy said...

Mest underskattad? Bra fråga. Underskattad i betydelsen "kan möjligen vinna" eller "kan gå längre än många trodde"? Tror att både Spanien och Holland har unga, bra lag, och kan gå hela vägen (nu blir de säkert utslagna i gruppspelet båda två).

Australien kan överraska genom att gå vidare till åttondedelsfinalen och kan bli en bra match för vilket lag som helst, särskilt om Wilkshire sparkar benen av motståndarnas stjärnspelare...

1:45 am  

Post a Comment

<< Home